petek, 08. marec 2013

Holesterol in palmitinska kislina

Ste vedeli, da je zadnja angleška raziskava pokazala, da ženske dejansko palijo na sixpack? Znanstveniki navajajo celo, da so časi manekenčkov mimo! No tudi tretjina moških je na sam vrh postavila, da so jim všeč trebušne mišice pri ženskah. Pa da vidim vas, na kaj pa vi palite? So vam všeč trebušne mišice ali na prvo mesto postavite kaj drugega?

80% vas bo sedaj odgovorilo v stilu: "Pomembna je notranjost". Dajte no ... Imejmo dve osebi, s popolnoma isto "notranjostjo" (to lahko naredimo samo v znanosti, ampak ne bomo komplicirali zdaj). Ena z atletsko postavno, in drugo, ki je mal bolj "obdarjena" na nepravih mestih. No? A zdaj smo pa malo v dilemi, a?

Ok šalo na stran, da vas ne bom že zgodaj zjutraj preveč mučil. Vsekakor je pomembno tisto, kar prihaja od znotraj. Toda, če je notranjost dobra, bo posledično posameznik verjetno naredil nekaj v tej smeri, da bo tudi zunanjost v redu. Ravnovesje duha in telesa. V prvi vrsti pa se vsekakor imejte radi, le na tak način vas bodo imeli radi tudi drugi. S sixpackom ali brez.



Ker sem čist not padel v procese, kar se holesterola tiče, si tokrat oglejmo, zakaj in na kakšen način je naše ubogo jajce in rdeče meso prišlo na listo prepovedanih živil. Na kako enostaven način se da to narediti.

Palmitinska kislina je spojina, ki spada med nasičene maščobne kisline. Kadar je v kombinaciji z ostalimi nasičenimi maščobami je dokazano, da vpliva na porast "slabega" LDL holesterola in padec "dobrega" HDL holesterola. Naravni viri palmitinske kisline so jajca, meso, polnomastni mlečni izdelki, kokos, kakav, itd. 

Sedaj pa se igrajmo malo znanstvenike. Imejmo skupino ljudi, ki imajo povečane vrednosti holesterola (podatek samo povečan holesterol, ostalih številk ne poznamo). Dajmo jim anketni listič na katerem piše: "Kaj jeste?". Pa zapišejo: za zajtrk jajca pa slanino pa kruh pa sadje, kosilo rdeče meso in testenine, večerja rižota, vmes kaka kava in rogljiček, pa kak košček čokolade, ki ponavadi ne ostane ravno pri koščku, kot je bilo prvotno planirano, itd.. 

Ok zgoraj sem zapisal vire, palmitinske kisline. Vidimo torej, da osebki uživajo jajca in rdeče meso, torej imajo zaradi tega povečan holesterol? Testenine in riž ne vsebujejo palmitinske kisline, zato zagotovo niso glavni krivec. Zaključek: jajca in meso so torej lahko edini moteči del prehrane, ki vpliva na dvig holesterola. 

E, pa ne gre to tako na izi. Raziskujmo malo naprej. Naravni viri palmitinske kisline vsebujejo poleg slednje še linolensko kislino. Kadar ju uživamo skupaj se negativni vpliv na telo zmanjša, oziroma tako rekoč izniči. Drugo je kadar je palmitinska kislina izolirana, oziroma je ne uživamo v prisotnosti linolenske kisline. Toda v naravi ne boste našli nobenega živila, ki bi vsebovalo samo palmitinsko kislino! Narava je sama poskrbela za ravnovesje med "dobrimi" in "slabimi" stvarmi. Kar počnemo z industrijsko predelano hrano, in kaj mečemo danes vase, je pa druga pesem.

Kako torej, da so zgoraj omenjene osebe vseeno imele povečane vrednosti holesterola? Palmitinsko kislino je naše telo sposobno tvoriti tudi samo. Ta proces je zelo intenziven, in poteka v jetrih, kadar imamo v prehrani preveliko količino ogljikovih hidratov. Govorim preveliko količino in iz napačnih virov, da ne bo spet kdo užaljen. Postajamo sedeče ljudstvo, v službo se vozimo z avti ali avtobusom. To pomeni, da ne potrebujemo toliko "energije", oziroma poznamo boljše vire le te. S pravilno izbiro hrane lahko telo veliko manj obremenimo. Poleg vrednosti holesterola, pa je potrebno pogledati še marsikaj: vrednost trigliceridov, vnetna stanja, itd.

Kar sem vam hotel povedat je, da stvari niso tako enostavne. Snov iz hrane ne morem kar tako obtožiti, da vpliva na povišano vrednost iste snovi v telesu. Jajca vam na dolgi rok lahko celo prispevajo k temu, da vam holesterol pade, zaradi zmanjšanja lastne telesne produkcije. O tem sem pisal že v mnogih zapisih, kaj in kako to poteka. Včasih se je potrebno o stvareh le malce bolj poučiti in brskati malo globje.