sobota, 31. avgust 2013

Ni vse zlato, kar se sveti

Še vedno bereš rumeni tisk? Tokratni zmagovalni naslov je "Ni res, da gluten redi". Bravo. Res. Aplavz. Kdo ti je kdaj sploh povedal, da gluten redi? Sploh veš kaj je gluten, kako ga telo sprejme in kaj se z njim v telesu dogaja? Celiakija gor ali dol, tudi pri zdravem človeku se to dogaja, čeprav tega verjetno ne opaziš.

Gluten je beljakovina. In od beljakovin se ne redimo kar tako. Beljakovine so osnovni gradniki našega telesa, en poljuden članek sem napisal pred kratkim. Beri tukaj. Druga stvar je, če se igraš z visokim vnosom beljakovin. V tem primeru jih telo, kar je viška, tako ali tako pretvori v glukozo. 

Gluten je alergena snov, ki sproži imunski odziv. Kaj to pomeni? To pomeni, da bo tvoje telo, ko bo gluten enkrat prišel v prebavni trakt in se tam absorbiral, tvorilo protitelesa v znak obrambe. Ti je znano? Ja, protitelesa tvoje telo tvori tudi kadar zboliš za prehladom. Resda je reakcija v tem primeru bolj očitna kot pri glutenu, toda v obeh primerih se telo brani pred tujkom - "zunanjim vsiljivcem". Toliko o tem, da gluten redi.

Če si vegetarijanec ali vegan in nisi toleranten do drugačnega razmišljanja sedaj nehaj brati, ker ti nadaljevanje ne bo všeč :)

Še vedno smo na nekem bojišču, kjer imamo na eni strani zagovornike, da je meso v redu, in na drugi strani zagovornike, da je meso povzročitelj rakavih obolenj in še česa. Bedarija. Razveselila me je zadnja študija o vplivu rdečega mesa narejena na Azijcih. Zakaj zanimiva? Azijci ne poznajo večine industrijsko predelanih izdelkov, torej sklepam, da so, glede na napisano, uživali kvalitetno meso in ne mesnatih izdelkov. Slednji so pogosto glavni vir "rdečega mesa" večine Zahodnjakov. 

Tudi v tem primeru, te pogosto zavajajo. Naj citiram stavek iz spletne strani: 

Sestavine v tem mesu naj bi tako dvigale možnost obolenja, še posebej pa naj bi k temu pripomogli razni dodatki kot so dodani nitrati in nitriti.“. 

Bodi pozoren na odebeljen del stavka. Je to rdeče meso? Ne. To je industrijsko predelano sranje, ki nima nobene veze z rdečim mesom, razen, da je le ta ena izmed sestavin. Katerih spisek zagotovo ni kratek. A si že videl, da na šniclu piše "Sestavine"? Tudi jaz ne. Toda avtor vseeno zaključi, da je rdeče meso vzrok raznoraznih obolenj.

Zanimive so tudi primerjave človeka z živaljo. Da imamo ljudje podobno genetsko zasnovo kot, reciva šimpanzi, zakaj se torej ne bi prehranjevali kot šimpanzi (večina sadje, nekaj zelenjave in malo insektov)?

Ti bom pomagal. Razmišljaj. Kateri del evolucije človeka je za nas najbolj pomemben? Razmišljaj še enkrat. V razmišljanju boš namreč našel odgovor. Tvoji možgani. Nobena živalska vrsta nima tako razvitih možganov kot človek. Da so tvoji možgani zrasli do te mere, so najini predniki potrebovali omega-3 maščobne kisline. Ko so se v dieti pojavile omega-3 maščobne kisline se je zgodil glavni preobrat v evoluciji človeka in razvoju naših možganov. Kaj je glavni vir teh maščobnih kislin? Meso in drobovina živali (sploh divjih in tistih iz proste reje) in ribe.

Če si pomislil na rastlinske vire, naj te razočaram. Rastlinski viri ala soja, laneno seme, chia semena in podobna "super" hrana, resda vsebuje veliko omega-3 maščobnih kislin. Toda nobeden ti verjetno ni povedal, da gre za ALA (alfa-linolenska kislina)? ALA se mora najprej pretvoriti v EPA in DHA, da jo tvoje telo lahko izkoristi. Pri lanenem semenu je ta pretvorba okrog 6%. Da bo bolj ilustrativno, od 100 g lanenega olja jih tvoje telo izkoristi približno 6 g, absolutno premalo za razvoj možganov do te stopnje na kateri smo sedaj. EPA in DHA sta v največjih koncentracijah v prej omenjenih živalskih virih. Brez EPA in DHA torej ne bo razvoja tvojih možganov. Še vedno hočeš biti podoben šimpanzom? No, sicer pa tudi oni imajo težave s srčnimi boleznimi

Koliko beljakovin torej potrebujemo? Se je potrebno nažirat z rdečim mesom in seštevat beljakovine pa iskat omega-3 maščobne kisline? Ne. Samo ne rabiš razmišljat o tem, da ti jajca in rdeče meso škodijo. Le mortadela in čajna klobasa enostavno nista rdeče meso. 

Odrasel človek potrebuje tam okrog 1 g beljakovin na kilogram telesne teže (po RDA), aktivni tam do 1,5 g. To pomeni okrog 70 g beljakovin na dan, kar spraviš hitro not. Ženske potrebujete nekaj manj. Pa da mi ne bo katera slučajno imela idejo, da moške beljakovine sodijo v ta razred. Saj veš kaj mislim, da ne bova šla v detajle. Me zanima, če vegetarijanke tega ne delajo? Šalo na stran.

Pri člankih, knjigah boš vedno naletel na to, da avtor piše večinoma tisto, kar tudi sam zagovarja. Redki so taki, ki ostanejo na neki nevtralni strani in so odprti za različne ideje. Bodi odprt do drugačnosti. Informacije, ki jih pobiraš vedno jemlji z distanco in jih dodobra predelaj, preden jih vzameš za sveto resno. Vsi smo ljudje in nobeden ni dovolj pameten, da bi ti vedel vse povedat. Učimo pa se celo življenje.