sreda, 23. oktober 2013

Ženska intimna geografija

Glede na to, da sem moške do sedaj že večkrat obdelal, je čas, da se posvetiva tudi ženskim. Hormonom. Ženske so me namreč vedno privlačile. Dobesedno. Zato je toliko bolj zanimivo izvedet in pogledat, kaj se z vami dogaja. Od znotraj. Tisto, kar je našim očem skrito. Z moškega vidika.


Zadeve sem lotil resno. Ponedeljek zvečer. Tri punce. Vsaka v svojem tednu. Dva popisana A4 lista z vprašanji, dejstvi in teoretičnimi predpostavkami. Danes se bomo pogovarjali o hormonih. Tišina. V zraku je bilo moč čutiti tisti stavek "Vat da fak?". Namesto tega raje vprašanje: "Kaj pa ti študiraš?". 

Po prvem vprašanju se je začelo. "U nevem.", "Kaj pa vem kak se počutim.", "Ne jaz nič ne čutim.", "Nimam pojma, meni je skoz enako.". Po petih minutah je torej postalo že precej pestro. Ok Uroš, pusti puncam svojo pot. Vodi jih skozi 4 tedensko obdobje, toda igraj se z domišljijo in opazuj. Konec koncev vmes izveš tudi katera muzika je super, kako narediti obstojen tattoo s flomastrom, kateri fantje so trenutno v igri in vse ostalo. Vse to, ti na koncu pove eno odlično zaokroženo zgodbo.

Dobro pojdiva k dejstvom. Razdeliva najprej tvoj menstrualni ciklus na štiri tedensko obdobje. Prvi teden naj bo takoj po menstruaciji, zadnji teden tik pred menstruacijo. Verjetno tudi tebi ni čisto jasno, zakaj mene to zanima. Poglejva si, kaj se v teh štirih tednih dogaja s tabo in tvojimi hormoni. Zakaj se tako počutiš, zakaj ti diši čokolada, zakaj si drugi teden čist divja in ali je res PMS in hormoni krivi, da se iz rdeče kapice preleviš v zmaja.

Prvi teden - the end

Prvi teden je za tabo. Čisto olajšanje. Perfekcija. Je že mimo? Tako enostavno? Tako hitro? Prvi teden se tvoji hormoni začnejo normalizirat. Glavna igralca testosteron in estrogen poskrbita, da je tvoje razpoloženje veliko boljše. Čas za čvek, druženje in kofetkanje. Tvoj libido počasi raste.

Prvih nekaj dni po menstruaciji se lahko počutiš izčrpano. To je zaradi izgube železa s krvjo. Ker so težave z železom eden glavnih težav žensk, je prav, da si na vsake toliko privoščiš kak dober zrezek. Železo v zelenjavi ti ne bo pomagalo kaj dosti, ker je absorbicja zaradi ostalih snovi precej slaba in otežena. Najboljši viri železa so vsekakor živalska drobovina, rdeče meso in šele nato zeleno-listna zelenjava (špinača) in kakav (dodaj vitamin C za boljšo absorbcijo).

Drugi teden - postajaš divja

Nivo testosterona in estrogena še naprej rasteta. Reciva temu tednu divji teden. Počutje je optimistično, socialno naravnano in motivirano. Tvoj libido drugi teden močno naraste, orgazmi so močnejši, občutek je intenzivnejši. 

Študije celo dokazujejo, da ženska v tem tednu izžareva posebno energijo, njihov obraz je bolj feminističen in simetričen, zato so veliko bolj privlačne za nasprotni spol. 

Tretji teden - prve nočne more

Če je bil prejšnji teden tako energičen je ta, ki sledi toliko manj. Nihanje estrogena in testosterona ima močan vpliv. Rast progresterona, zaradi katerega si še bolj nerazpoložena, vse skupaj še dodatno začini. Libido zaradi padca hormonov pade, orgazme veliko težje dosežeš. 

Zaradi rasti progresterona je možno verbalno slabše izražanje. Tvoje misli niso bistre, hitro pozabiš, kaj si hotela povedat. Jezik se ti zapleta. Možno je tudi otekanje telesa, zato se v tem tednu raje izogni preveč slani hrani, popij dovolj vode, malo več migaj in poskrbi za dovolj vlaknin v tvojem jedilniku.

Četrti teden - the Devil's week

Hudičev teden. Zadnji teden pred ti nivo vseh treh hormonov pade. Tvoje razpoloženje je zaradi nizkih vrednosti serotonina še toliko bolj na psu. Tvoja občutljivost na stresne situacije se poveča. Stvari te veliko hitreje vržejo iz tira. 

V tem tednu se pogosto pojavijo tudi bolečine v območju jajčnikov. Tako imenovani Mittelschmerz. Včasih te boli levo, včasih desno, včasih pa kar vse skupaj. Pogosti so tudi krči.

Da bi dvignila razpoloženje se ukvarjaj z aktivnostmi, ki te osrečujejo. Nakupovanje, vadba, ipd. Ti diši čokolada? Tudi čokolada dokazano dviguje serotonin, katerega ti v tem tednu več kot primanjkuje. Izberi raje tisto, ki ima čim večjo vrednost kakava.

Ni vse v ženskih hormonih

To je torej to. To je tisto, kar se dogaja s tvojim telesom v teh štirih tednih. Na to dogajanje lahko sama precej vplivaš. S pravo izbiro hrane, gibanja, nekaj pravilnih prehranskih dodatkov in pa predvsem z odnosom do sveta okrog sebe. A o tem mogoče kdaj drugič. 

Ker radi krivimo hormone za žensko nerazpoloženje, tako moški kot ženske, te bo fasciniral naslednji stavek. Tudi mene je. To je tisto, kar sem iskal:

In comparison to levels of stress or physical health, the ovarian hormones had less of an impact on overall mood. This indicates that while changes of ovarian hormones may influence mood, on a day-to-day level it does not influence mood more than other stressors do.

Na kratko, stres, ki ga doživljaš vsak dan ima veliko večji vpliv na tvoj odnos do okolice, kot tvoji hormoni. Do tega sem prišel tudi sam preko zgoraj omenjene "raziskave". Odnos do okolice je veliko bolj povezan z bolečino, ki te spremlja v vseh teh tednih, kot pa igra hormonov povezanih z menstrualnim ciklom. Ta bolečina lahko nastopi v obliki mišičnih krčev, migren, prej omenjenega Mittelschmerza, ipd. Razumevanje te bolečine je torej veliko pomembnejše, kot pa "Ti pa tvoji hormoni.".


Za konec

Pogled iz moškega stališča na vse skupaj je tudi zanimiv. Bolj, kot si starejši, bolj dovzeten si na vse skupaj. Trenutno še ugotavljam zakaj točno. Če prej izbiraš glede na izgled, in ti ženski hormoni niso čisto nič jasni, je sedaj v igri še kaj drugega. Seveda je odvisno tudi od tvojih hormonov in dojemanja. Če delujejo pravilno, potem tudi tisti dnevi v mesecu niso težki. Konec koncev tudi moški imamo svoje dneve in na koncu je vse skupaj odvisno le od tega, kaj ti kdo pomeni in ne le od tega, kaj ti kdo daje. In včasih je lahko že bližina dovolj dober razlog, da ti nekaj pomeni veliko in tistega nočeš izgubiti.

četrtek, 17. oktober 2013

Moški in hormoni

Verjetno jih prej povežeš z ženskami, kot pa z moškimi. Saj veš tisti dnevi v mesecu, ko je par kilometrov okrog njih »nevarna cona« in nič ne ubeži njihovim nežnim krempljem. Zagotovo ti niso tuja tudi tista sladka najstniška leta, časi, ko spoznavaš do takrat neznane kraje in obline nasprotnega spola, časi, ko ti rečejo, da te »hormoni razganjajo«. 


Hormoni vsekakor zadnja leta dobivajo vedno večji pomen. Tako na področju zdravja, hujšanja, podaljševanja življenja in še bi se kaj našlo. Velika večina ima z njihovim delovanjem precej težav, čeprav se tega verjetno niti ne zavedamo.

Kaj so hormoni?

Najprej si oglejva, kaj sploh so hormoni, da nama bo bolj jasno. Hormoni so majhne snovi v tvojem telesu. So neke vrste prenašalci, ki prenašajo informacije med organi, oziroma tkivi. Glede na vrsto delujejo le na določene ciljne organe, kjer se vežejo na receptorje. Po vezavi stečejo biokemične reakcije, ki v notranjost celice sprostijo sekundarne obveščevalce. 

Med najbolj znane zagotovo spadajo rastni hormon (GH), inzulin (povezan s krvnim sladkorjem), adrenalin in noradrenalin (stanje agresije, bega, napada), oksitocin (hormon ljubezni), testosteron (moški spolni hormon), estrogen (ženski spolni hormon), leptin (metabolni procesi), melatonin (spalni hormon), in še bi lahko našteval. Tokrat si oglejva testosteron, sveti gral vsakega moškega.

Zakaj potrebujem testosteron?

Če to bereš in si moški, verjetno ne potrebuješ odgovora. Brez testosterona namreč ne bi bil moški. Testosteron je numero uno! Spada med steroidne hormone, uravnava rast in razvoj moških splovil, vpliva na proces zorjenja semenčič, libido, plodnost in potenco. V času pubertete vpliva na glas (mutacija), pomembno vlogo pa igra tudi pri razvoju in rasti mišic. 

Najbolj pogosti znaki pomanjkanja testosterona pri moških so anksioznost, depresija, padec libida, motnje erecije in psihične motnje. Torej, če je tvoje delovanje holesterola v k**** potem lahko pred tabo pleše tudi10 lepotic naenrkat, pa se ne boš »divnil«.

V moderni družbi zadeve zagotovo niso tako nedolžne, kot izgledajo na prvi pogled. »Danes se mi ne ljubi.«, »Ljubica, utrujen sem.« in podobni izgovori, so lahko le mimika, za upad izločanja in delovanja testosterona. Največji problem pa je vsekakor moški ego, ki ne dopušča priznanja, da je nekaj narobe. Bože nedaj, pičke pa že nismo.

Kaj vpliva na delovanje testosterona?

Da boš imel ravno prav dovolj testosterona, da bo divje med rjuhami, da boš šel v fitnes »like a boss« in da bo tvoj telesni razvoj potekal normalno, lahko že danes narediš veliko. Na delovanje testosterona v prvi vrsti zagotovo lahko vplivaš s pravilno izbiro prehrane. Rdeče meso in jajca (več o njiju si preberi tukaj), dovolj holesterola iz naravne hrane (saj veš, da ni strupen, saj sva ga že velikokrat obdelala), dovolj nasičenih maščobnih kislin (o njih se razpišem drugič, zagotovo ti bom povedal marsikaj novega), dovolj živalske drobovine (najboljši vir vitaminov in mineralov) in dovolj cinka iz hrane (ostrige, jetra, rdeče meso) ali v obliki prehranskih dopolnil.

Med priljubljena prehranska dopolnila spadata Tribulus terrestris in aminokislina DAA. 


Glede Tribulusa so mnenja deljena. Eni pravijo, da deluje, drugi, da ne. Seveda sem ga moral preizkusiti tudi sam na sebi in še par drugih. Opazil sem povezavo prehrane in uživanja Tribu Maxx-a (vsebuje izvleček Tribulusa). Če je v prehrani dovolj nasičenih maščob in holesterola potem je njegovo delovanje mogoče čutiti. Seveda »raziskava« ni verodostojna, toda nekje moram začeti, za svoj laboratorij in možnost raziskav na večji populaciji moram pojesti še nekaj čokolinota.

DAA je naslednja stvar, ki vzbuja mojo pozornost. Tudi med stroko ima DAA bolj uveljavljeno delovanje, vendar je zaenkrat narejenih še dokaj malo študij.

There appears to be an increase in testosterone in most subjects acutely (6-12 days), and while this may persist to the tune of 30-60% in infertile men it is reduced to baseline within a month in otherwise healthy men with normal testosterone at baseline.

Druga stvar je izbira vadbe. Če si tekač, si se zagotovo že srečal z nizkimi vrednostmi testosterona. Dlje kot tečeš, nižje so vrednosti tvojega testosterona, ne glede na starost. Na drugi strani dvigovanje uteži (izbiraj raje proste uteži in ne trenažerje) ali vadba z lastno težo (zgibi, skleki, počepi …) poveča nivo testosterona. 

Torej kratka in intenzivna vadba, dobra naravna hrana in za piko na i še kako prehransko dopolnilo, so ključ, da te razganja od testosterona. Tako ali drugače :)

sreda, 02. oktober 2013

Nič več ribic?

Ženske, a veste, da po novem uživanje rib, ki so bogate z maščobnimi kislinami omega 3, ne pomaga kaj dosti pri izboljšanju kognitivnih sposobnosti? Vsaj tako pravi zadnja študija Ameriške akademije za nevrologijo. Tako na hitro, da ti razložim, omega 3 so esencialne maščobne kisline, kar pomeni, da jih naše telo ni sposobno proizvajati s hrano in jih moramo vnesti s hrano. Zakaj so pomembne si lahko prebereš tukaj, da ne bova na dolgo in široko. To, da je živalska hrana najboljši vir EPA in DHA pa tako ali tako že veva. Če ne imaš tukaj.

Nič več ribic?

Vrniva se k začetku. Glede na to, da zadnje čase veliko prebiram okrog teh študij, kmalu ugotovim kar nekaj pomanjkljivosti. Res je, da gre samo za povzetek in iz njega ne razbereva kaj dosti informacij toda vseeno, imam pač preveč domišljije. 

Prvič: nikjer ni napisano ali so uživale živalske vire EPA in DHA, katerih izkoristek v telesu je veliko veliko boljši v primerjavi z rastlinskimi viri. Drugič: kakšno je razmerje omega 3 in omega 6 maščobnih kislin? Kot veva je sodobna prehrana največji krivec za to porušeno ravnovesje. Tretjič: aktivnost žensk? Preveč, premalo? Ja tudi preveč aktivnosti je škodljivo. O tem se mislim razpisat prihodnjič. Marsikomu zagotovo ne bo všeč, spet drugim bo verjetno odprlo oči. Četrtič: ta del mi je najbolj všeč, kakšne vrednosti holesterola so imele ženske, oziroma, koliko jih je bilo na terapiji s statini?

Verjetno ti zadnji del ni čisto nič jasen. Kaj ima holesterol veze z možgani, saj so preiskovali vpliv omega 3 maščobnih kislin. Veliko. Tvoji možgani so v veliki meri sestavljeni iz holesterola. Največ ga je v celičnih membranah, prav tako je nujno pomemben za izgradnjo novih celic in tvorbo D vitamina. Tudi o njem že veliko veva, zakaj je pomemben. Imaš tudi tukaj. Torej brez holesterola ni normalnega delovanja možganov. Pika. Me mika, da tudi v slovenskem jeziku raztgram Kitajsko študijo na prafaktorje.

Če ti še ni znano, vedno več posameznikov, predvsem tistih čez lužo, je v zadnjih nekaj letih na terapiji s statini. Tudi zdravi posameznik. Ja, farmacija namerno znižuje nivo "normalnega" krvnega holesterola, da lahko vedno več posameznikom proda tiste čudežne tabletke. Ki pa niso tako nedolžne. Manj je boljše mar ne? Le zakaj so potem starejši ljudje z višjimi vrednostmi holesterola veliko bolj zdravi od tistih z nizkimi. Kontradiktorno ne? Še bolj zaskrbljujoče je dejstvo, da statine sedaj predpisujejo tudi otrokom v šolah. Bitjecem, ki so v obdobju najbolj občutljivega razvoja možganov in ostalih telesnih organov in funkcij. Bolano. Seveda pa je stvar vredna par bilijonov dolarjev. Škoda, da bi prenehali z njo mar ne?

Omega 3 torej ne pripomorejo kaj dosti, če ni poskrbljeno za osnove. To je tako, kot, da bi na fičota montiral akrapoviča in pričakoval, da bo po novem šel 120 po avtocesti. Fail.

Berem, da so nas tudi domači strokovnjaki začeli opozarjati, da moramo narediti nekaj v smeri naših najmlajših. Otroci se manj gibljejo, imajo na voljo več hrane, starši z njimi preživijo vedno manj časa. Le kdaj smo se tastari pozabili igrati z otroci? Kupiš raje plajstajšn pa je stvar rešena? Imaš vsaj mir pred njim? Seveda je najlažje s prstom pokazat na nekoga drugega. Šola, ker premalo vlaga v športno vzgojo, na kateri ima večina posameznic v srednji šoli itak menstruacijo na vsake dva tedna, služba, ker traja predolgo in je preveč naporna, in še bi lahko našteval. Kot, da pozabljamo, da smo socialna bitja. Kot, da moramo samo še dajati, imeti neko korist eden od drugega, drugače svet ne bo stal. Ekonomija nam je vstopila v glavo. Vse se meri samo še v številkah.


Če nimaš ničesar od nekoga, kako ga boš pogrešal? Dobro vprašanje. Veš včasih je dovolj že samo občutek, ki ti ga nekdo da. Ne kava, ki ti jo časti, ne kosilo, ki ti ga skuha in pripravi, ampak zgolj občutek. Da obstaja. Da je zraven tebe. Da je del tvojega življenja. Ljudje smo bitja. Imamo čustva. Ne pozabimo na njih.


Za konec še vabilo. V soboto bo potekalo drugo tekmovanje v kategorijah Bikini, Fitness in Bodybuilding IFBB Maxximum Open 2013. Večji bomo, če bomo boljši pa bomo pokazali v soboto. Verjamem, da bo uspelo in da bo nepozabno. Časi so težki, toda vsaka slaba stvar nosi s seboj tudi nekaj dobrega. Če ne drugo na koncu ugotoviš, kdo je s tabo in kdo ne. Vabljeni.

p.s. ne spreglej reklame, zmaga! :)