sreda, 28. maj 2014

Ta strašni holesterol

Holesterol. Verjetno ena izmed najbolj zastrašujočih besed ob obisku zdravnika v zadnjih letih. Sklepam, da večino ob stavku "Imate povišan holesterol" bolj zaskrbi, kot pri "zlomili ste si roko". Holesterol je dobra stvar. To sem že večkrat obdelal. 



Priljubljenost ketogenega in paleo načina prehranjevanja sta v zadnjih letih v strmem porastu. Tudi pri nas. Bolj kot študije, ki pričajo o njunih dobrobitih, me osebno bolj zanimajo praktične izkušnje tistih, ki se ju lotijo. In te so večinoma odlične.

Seveda pa se, tako kot pri vsaki stvari, tudi pri teh režimih pojavi nekaj posameznikov, ki niso zadovoljni z končnim efektom. Posledica povišanega vnosa maščob, predvsem nasičenih, in hitre izgube kilogramov, lahko pripeljeta do tega, da pri nekaterih posameznikih holesterol, vsaj na začetku, naraste. 

To še ne pomeni, da se je potrebno nujno vrniti na prehrano z nizkim vnosom maščob in ponovno uvesti low fat izdelke in uporabo "zdravih" rastlinskih olj. Da bi razumeli, kaj se dogaja v ozadju je potrebno malo več razlage.

Ni vsak holesterol slab holesterol

Poznamo dva holesterola. Slabega in dobrega. Če imaš dosti dobrega (HDL) in malo slabega (LDL) si zdrav. Vsaj tako pravijo. Pa je res vse tako "dobro" in "slabo"?



Znanje in razumevanje holesterola je v zadnjih letih precej napredovalo. Napredek v tehnologiji in izboljšane metode analize so pripeljale do tega, da lahko danes strokovnjaki določijo velikost delcev LDL, ki je veliko bolj pomembnejša, kot pa samo koncentracija LDL, ki nam je bila poznana do sedaj. 

Število delcev nam pove, koliko delcev LDLa plava po krvi, koncentracija LDLa pa koliko holesterola nosijo LDL delci. Za ilustrativni prikaz si predstavljaj vedro, ki ga napolniva z žogicami. V eni imaš velike v drugi majhne. Velikih spraviš v vedro manj kot malih, a ne?

Število delcev torej tudi pove kako veliki so LDL delci. Študije ugotavljajo, da večji kot so, manjše je tveganje za nastanek bolezni srca in ožilja in obratno.

Zelo pomembna je tudi vrednost trigliceridov, povišana je namreč povezana s srčno žilnimi obolenji. Na ketogenem in paleo načinu prehranjevanja je vrednost trigliceridov največkrat zelo nizka, saj jih naše telo, ob nizkem vnosu ogljikovih hidratov, lahko učinkovito uporabi kot vir energije.

Žal meritve števila delcev pri nas še ne izvajajo, saj so postopki (pre)dragi. Dober pokazatelj velikosti je vrednost trigliceridov. Nižja kot je, večja je verjetnost, da prevladujejo večji LDL delci, torej tisti, ki so bolj zaželeni.

Kaj vpliva na povišane vrednosti holesterola?

Kot sem omenil na začetku, so lahko povišane vrednosti holesterola ob prehodu iz "klasične" diete na ketogeni ali paleo način prehranjevanja predvsem prehodne narave. 

Izločil si gluten, izločil si procesirano hrano, telesna teža uspešno pada, toda holesterol in trigliceridi eksplodirajo. Brez skrbi, to je "normalni" pojav. Med izgubo telesne teže, v tem primeru dejansko "kurjenja maščob, se namreč v krvi pojavijo večje količine maščobnih kislin in trigliceridov. Gre za prehodni pojav zato so meritve holesterola kak mesec po začetku diete nesmiselne, pametneje jih je izvesti šele po nekaj mesecih, ko se stvari stabilizirajo.

Problem je lahko tudi ščitnica. V primeru zmanjšanega delovanja ščitnice lahko pride do dviga vrednosti LDL. Vendar ne tisto, ko na googlu ugotoviš in določiš sam svojo diagnozo, temveč resno posvetovanje z zdravnikom. 

Naslednja stvar je lahko tudi družinska hiperholesterolemija, nevarna dedna bolezen, kjer gre za kronično visoke vrednosti celokupnega in LDL holesterola, zaradi težav z jetri.

In nenazadnje smo si genetsko še vedno precej različni. No, toliko spet ne, kot je to zadnje čase popularno. Če nekaj ne funkcionira, pač obtožiš genetiko. Nihče je ne vidi, nihče je ne sliši in nihče nima pojma kaj to sploh pomeni.

Stari toda jaz imam še vedno visok holesterol!

Kljub temu, še vedno ti ni treba ponovno navaliti na koruzni zdrob z mlekom brez maščob ali riževe vaflje s pustimi piščančjimi prsmi. Če te zgornje alineje še vedno niso kaj prida pomirile, obstaja še nekaj preventivnih ukrepov, ki se jih lahko lotimo. Zavedati se je potrebno tudi, da so statini (zdravila za nižanje holesterola) izjemno popularni. Me zanima kakšno je konkretno stanje pri nas.



Prva stvar je zmernost. Problem, ki ga vsi počnemo je namreč, ko je nekaj razglašeno za "dobro", še ne pomeni, da je še več te stvari veliko bolje. Nasičene maščobe so dobre maščobe in neupravičeno povezane z nastankom srčno-žilnih bolezni, toda to še ne pomeni, da so sedaj edine, ki jih lahko uživamo brez meja.

Jajca in meso so prej veljale za bombo nasičenih maščob. Toda njihova sestava priča ravno nasprotno, da je delež le teh precej uravnotežen z nenasičenimi maščobami. Jajce na primer ima cca 5 g maščob, od tega le 1,5 g nasičenih. Goveje stegno ali t.i. beli krajec podobno, od 5 g maščob le 1,7 g nasičenih maščobnih kislin. Sveža slanina? Od cca 45 g maščob 15 g nasičenih.



Sedaj že vemo, da se je priporočljivo izogibati rastlinskim oljem in oreškom. Problem je njihova visoka vsebnost omega 6 maščobnih kislin, ki povzročajo vnetna stanja in ostale neprijetnost znotraj našega telesa. Kar se tiče zelenja, sta izjema le avokado in olive, katerih veliki zagovornik sem tudi sam, saj vsebujeta pretežno mononasičene maščobne kisline. Če te mučijo visoke vrednosti holesterola, potem nekaj nasičenih maščob zamenjaj z olivami in avokadom.

Pozabiti ne smemo tudi na vlaknasto, predvsem zelenolistno, zelenjavo. Nimaš vrta? Lahko jo posadiš tudi v cvetlično korito. Sedaj spomladi in kasneje v jeseni zberi najbližje in izkoristite skupni čas za obisk farme jagod ali bližnjega gozda. Jagodičevje je zelo hranljivo in vsebuje bioaktivne snovi, ki delujejo pozitivno na naše zdravje. Zaradi skodelice borovnic, jagod ali kakšnega kosa jabolka in tiste nekaj fruktoze še ne boš postal debel ali diabetik. Le izbiraj sezonsko in lokalno.

In nenazadnje, problem modernega človeka je preobilje, ki nam je močno stopilo v glavo. Več kot imamo, bolj se preseravamo.

Če te zanima več o holesterolu priporočam:

sobota, 03. maj 2014

V iskanju idealne ženske

Znanstveniki se že leta in leta trudijo odkriti popolno žensko telo. Toda velikost prsi, barva oči, dolžina nog so le številke, ki moškemu ne povedo nič konkretnega. Kaj je torej tista stvar, ki nas moške na ženski najbolj privlači? Podajva se na pot prvinskega nagona, na iskanje idealne ženske.

Če imate ženske težave s hormoni na tiste dneve v tednu, imamo moški težave takrat, ko se pred nami pojavi žensko telo. Čudovita stvaritev matere narave. Če sva realna, ni vse v številkah. Konec koncev, še nisem videl moškega z metrom v roki, ki žensko najprej premeri od glave do pet, preveri njeno barvo oči in vsega ostalega, in se šele nato odloči ali jo povabi na pijačo ali ne. Moški, tudi inženirji, na koncu še vedno sledimo našim nagonom.

Vir: Psychology Today

Viktorijini angelčki ali playbojeve zajčice? Če sva realna imajo ženske precej izkrivljeno sliko glede tega, kaj je moškim všeč in kaj ne. Razlog je zagotovo v poplavi medijskih informacij, takšnim ali drugačnim bedastim člankom o popolnih barvah in dolžinah, ter izrojenemu spoštovanju do samopodobe in lastnega telesa.

Ni naključje, da je moškim všeč oblika, ki jo imam večina povprečnih žensk. Popravek, jo je imela. Marilyn Monroe, Sofia Loren, Elizabeth Taylor, Audrey Hepburn, največja imena filmske industrije in ideal za marsikaterega moškega. In kaj je skupno vsem tem divam? Peščena ura. Ne, ne tista na nočni omarici, namesto digitalne budilke, temveč oblika njihovega telesa. 

Vir: Psychology Today

Evolucija je žensko telo, predvsem zaradi reproduktivnih potreb, skozi čas izoblikovala tako, da je dobila obliko peščene ure. Žal je danes slika nekoliko drugačna. Moderna industrija in z njo pogojena predelana hrana nam je postregla še z oblinami na napačnih mestih. Jabolko? Hruška? Smo morda zašli s poti?

Vsaka ženska, ki se je kdaj odločila izgubiti par kilogramov ve, da težave nastopijo pri oblikovanju stegen in zadnjice. Roke in noge so takoj kot zobotrebci, maščoba na riti in stegnih pa enostavno ne gre in ne gre dol. Naključje? Niti ne.

Ženske so že po naravi nagnjene k temu, da hitreje shranjujejo maščobo. Problem se pojavi, ker z moderno hrano ne zadostijo svojih potreb po pravih hranilih. Ne hrani, hranilih. Razlika je precejšnja. Največji problem zagotovo predstavlja porušeno ravnovesje omega 3 in omega 6 maščobnih kislin, o katerem sem tudi že večkrat debatiral. In ravno maščoba na ženskih stegnih naj bi bila glavno skladišče DHA, ene izmed omega 3 maščobnih kislin. 

Sem se preveč oddaljil od prvotnega naslova? Niti ne. Vsak izmed nas si verjetno želi zdrave potomce. DHA so, poleg oblike in seksapilnosti, ki jih dajejo ženskim stegnom, nujno potrebne za razvoj možganov in kognitivnih sposobnosti. Depresija, slab imunski sistem, pomanjkanje socialne inteligence? Mlade generacije že dokazano čutijo ta primanjkljaj omega 3 maščobnih kislin v njihovi prehrani. Ker sem zelo firbčen spremljam tudi nosečnice in verjetno ni naključje, da jim v zadnjem času močno priporočajo uživanje omega 3 med nosečnostjo.

Vir: Dailymail

Seveda marsikdo pri rosnih 20 ne razmišlja o zdravju, kaj šele o svojih potomcih. Namesto, da bi posegali po kalorično bogati mastni naravni hrani, ki je največkrat najboljših vir vseh zdravju potrebnih snovi, smo podlegli interesom industrije in v svoj jedilnik uvrstili sadne jogurte, fitnes kosmiče, sadne smuthije in podobne pizdarije. Na kratki rok mogoče res funkcionira, toda tvoje telo je precej prebrisano in se ti bo prej ali slej uprlo. Tako ali drugače. Če si mnenja, da je naravna hrana nezanimiva in dolgočasna prečikiraj tole.

Veš moški nismo najbolj inteligentna bitja na planetu, toda, ko je govora o iskanju idealne partnerice, nas je mati narava precej dobro sprogramirala. Res je, da vsak moški ne bo osvojil ženske svojih sanj, toda prvinski nagon mu narekuje, da tekmujejo za žensko z lepimi oblinami. Oblinami, ki ne bodo le zavidanja vredne pri drugih samcih, temveč bodo poskrbele tudi za zdrav razvoj naraščaja, ki bo njihove gene še naprej uspešno prenašal iz roda v rod.